Tilgangen Low Arousal i VVK A

I VVK A arbejder vi med Low Arousal tilgangen

Det betyder helt konkret, at vi arbejder ud fra et børnesyn, som lyder: Børn, der kan opføre sig ordentligt, gør det.  Vi skal altså ikke skælde ud eller lægge skyld og skam på barnet, som kommer til at slå, drille eller sige nej til vores krav. Som ansatte i VVK A har vi ansvaret for at håndtere – evaluere og forandre situationer som disse.

Håndtering: Når en konflikt er ved at eskalere, kan man gøre følgende: Tal med en rolig stemme, træd væk fra barnet, ingen dominerende øjenkontakt, slappe af i kroppen, stå ikke front mod front med barnet.

Evaluering: Når konflikten er lagt ned, bør vi spørge os selv, hvad der gik galt. For uddybende info om dette se slidsne om evaluering i KK.barn.

Forandring:  Når vi gennem evalueringen er nået frem til, hvad der gik galt, skal vi ændre på den pædagogiske ramme. Herved mindskes risikoen for, at samme konflikt opstår igen dagen efter. Det kan f.eks. være, at vi skal huske at give et barn valgmuligheder, når vi stiller krav. Andre eksempler kan være at skabe en tydeligere struktur omkring barnet, og at se på om det krav, vi stillede op til konflikten, var et passende krav, som barnet i situationen havde mulighed for at opfylde.