Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Den røde tråd

Her kan Klyngens faglige principper læses

Principperne er tænkt, ikke som regler hugget ud i sten, men som inspiration for Klyngens intuitioner og er blevet udarbejdet af medarbejderne med faglige begejstring. Her kan du læse vores ”Røde Tråd”.

”At turde hinanden…”

Principper for sikring af stærk faglighed i VVK A/Den Røde Tråd

Vi skal:

  • Vedligeholde og videreudvikle en klynge der tilbyder optimale rammer for børns trivsel og udvikling.
  • Fastholde fokus på pædagogiske værdier.
  • Definere os selv ved hvad vi kan.
  • Styrke og stimulere en frodig og mangfoldig evalueringskultur.
  • Bruge vore mange kompetencer til at optimere synergien.
  • Målrette samarbejdet på tværs af de enkelte enheder.
  • Stimulere vort engagement via vidensinddragelse og direkte indflydelse.
  • Sikre en inspirerende, tryg og sund arbejdsplads.
  • At være i konstant faglig udvikling for at sikre opretholdelsen af vort høje serviceniveau.
  • Sikre evidens i praksis.
  • Tydeliggøre at relationen med, og anerkendelsen af, det enkelte barn er vores kerneydelse.

’Vi skal fastholde fokus på pædagogiske værdier’

Her begyndte vores diskussioner virkelig at blive interessante! Hvad er pædagogiske værdier? Hvordan fastholder man fokus? Her blot lidt hjælp fra ’Den danske ordbog’: Pædagogik: (læren om) udvikling af evner, færdigheder og kompetencer hos det enkelte menneske, især børn og unge ’…’ fra græsk ’paidagogike’: ’opdragelseskunst’. Fokus: særlig opmærksomhed eller interesse som rettes mod en person, institution, et bestemt emne el.lign.

Og her kommer Klyngen så for alvor i spil! Med vores vidt forskellige tilgange erfaringer og arbejdsområder har vi belyst alskens emner på overraskende og velkvalificeret vis. Vi er definitionen på synergi.

”Samspil mellem to eller flere faktorer der forstærker hinanden således at den kombinerede effekt bliver større end summen af de enkelte faktorers bidrag”

Helheden er andet og mere end summen af de enkelte dele!

’Vi skal vedligeholde og videreudvikle en klynge, der tilbyder optimale rammer for børns trivsel og udvikling.’

En helt central idé med klyngestrukturen, foruden det rent organisatoriske element, er selvfølgelig muligheden for, og styrken ved, at udnytte vores forskellighed; som gensidig inspiration og som styrke qua vores pædagogiske mangfoldighed. Ved at holde fast i vores kvaliteter og samtidig konstant søge nye udfordringer vil vi via vores store interne netværk være i stand til hele tiden at kunne tilbyde løsninger  og inspiration til byens børn og unge. Vi skal være dygtige og ambitiøse, være bevidste om vores historie og søge den fælles fremtid.

’Vi skal definere os selv ved hvad vi kan.’

I modsætning til at lade os definere ved vore begrænsninger skal vi blot kigge på os selv og hive nogle af de indlysende talenter frem i lyset. Vi kan alle noget der har en værdi for fællesskabet! Det være sig praktiske, menneskelige eller teoretisk/faglige evner. Når vi hviler i os selv, ikke er i tvivl om hvem vi er og befinder os godt, går vi automatisk i dialog med alle: Verbalt eller via vort kropssprog.

’Vi skal styrke og stimulere en frodig og mangfoldig evalueringskultur.’

Vi skal løbende og systematisk vurdere, det være ved refleksion, refleksionsfællesskaber, supervision osv., om vore pædagogiske mål lever op til vore egne forventninger og om de stemmer overens med de fra politikerne udlagte rammer som de f.eks. kommer til udtryk i diverse læreplaner, de 6 pejlemærker mv. Evaluering er ganske simpelthen nøglen til pædagogisk udvikling!

’Vi skal målrettet samarbejde på tværs af de enkelte enheder’

I lyset af folkeskolereformen har dette princip aldrig været mere relevant! Det er nu vi skal træde i karakter som klynge. Det er nu vi skal bevise vort værd. Det gør vi blandt andet ved at gøre systematisk brug af den enorme mængde viden/erfaring, der er tilgængelig i klyngen. Vi skal metodisk opsamle viden og opdage nye sammenhænge i arbejdet med børn og unge tilknyttet de forskellige institutioner. Vi skal gøre vores dokumentation tilgængelig for alle og lære af hinandens arbejdsmetoder. Vi skal udvikle vores faglighed og tilpasse os de til enhver tid gældende krav, og derved sikre at vi udnytter vort fulde potentiale. Vi skal finde frem til en fælles forståelse; et fælles sprog. Vi skal derfor synkronisere vore analysemodeller og –metoder, for derved at muliggøre sparring institutionerne imellem. Det være sig ved brug af læringsplaner; LP-modellen; IC3; SOS, Smitte-modellen, Marte Meo, Aktionslæring m.m.m. 

’Vi skal stimulere vort engagement via videns inddragelse og direkte indflydelse’

Dette kan f.eks. gøres ved at have fokus på effektive, spændende og aktive møder, der er tydelige både i forarbejdet med dagsorden, fastholdelsen af denne og det efterfølgende referat. Vort engagement er ligeledes afhængig af at vi føler at vort arbejde giver mening og har betydning. Derfor er det også vigtigt at målrette ledelsesarbejdet via klare mål og klare pædagogisk faglige udmeldinger: ’Vertikal tillid. Horisontalt ligeværd!’ Vi kan også fastholde og stimulere engagementet ved at lave selvstændige, målrettede, politikker for indflydelse i de enkelte enheder. Indflydelsen ligger desuden formuleret i Tillidsreformen, såvel som i de til enhver tid gældende udvalg f.eks. LokalMed, Trio, mv.

’Vi skal sikre en inspirerende, tryg og sund arbejdsplads’

Her er det selvfølgelig at Trio’ens vigtigste funktion kommer til udtryk: Via de månedlige møder bliver arbejdsmiljøet systematisk gennemgået i hver enkelt enhed, for derefter at blive taget op i LokalMed og endelig blive inddraget i den årlige arbejdsmiljødrøftelse. Inspirationen kommer fra relevante og passende faglige udfordringer, gode kollegaer og ny viden. Trygheden kommer via sikkerhed i ansættelsen og påskønnelse af vor arbejdsindsats. Og sundheden kommer via gode fysiske og psykiske rammer på arbejdspladsen. Mange af disse ting er i øvrigt allerede formuleret i vores  ’Trivselspolitik for VVK A/ Den røde tråd’.

’Vi skal være i konstant faglig udvikling for at sikre opretholdelsen af vort høje serviceniveau’

Nye tider – Nye krav! Det er nødvendigt at vi vedvarende afsøger muligheder og tendenser i det pædagogiske landskab. Derved skaber vi plads til pædagogisk nytænkning, der er i balance med de til enhver tid gældende normer. En stræben-/nysgerrighed efter ny viden/udvikling giver også mere energi i vores ambition om at sikre en klynge der skaber de bedst tænkelige forhold for vores brugere. Ergo: Harmoniske, glade og aktive børn og trygge og deltagende forældre!

”Vi skal bruge vores mange kompetencer til at optimerer synergien”

Og her kommer Klyngen så for alvor i spil! Med vores vidt forskellige tilgange erfaringer og arbejdsområder har vi belyst alskens emner på overraskende og velkvalificeret vis. Vi er definitionen på synergi.

”Samspil mellem to eller flere faktorer der forstærker hinanden således at den kombinerede effekt bliver større end summen af de enkelte faktorers bidrag”

Helheden er andet og mere end summen af de enkelte dele!

’Vi skal sikre evidens i praksis’

Vi SKAL være forberedte til møder, både internt i enhederne/ afdelingerne, men så sandelig også i mødet med eksterne samarbejdspartnere af enhver afskygning. Vi har ganske simpelthen en forpligtigelse til at være opdateret alle steder, hvor det er relevant. Her er det vigtigt at sparre med sine kollegaer, så man sikrer sig den bedst tilgængelige viden ’indenfor murene’! Dette indebærer selvfølgelig også at kommunikationen imellem de forskellige aktører på arbejdspladsen og de aktuelle områder fungerer optimalt. Ingen viden uden viden!

’Vi skal tydeliggøre at relationen med, og anerkendelsen af, det enkelte barn er vores kerneydelse.

Dette sidste princip er vel nok også det vigtigste. Gang på gang når vi, i Fælles Fagligt Forum, sad i mere eller mindre ophedede diskussioner, vendte vi hele tiden tilbage til selve formålet med vores arbejde: at fokus på barnet er den røde tråd i alt hvad vi foretager os. Det kan godt være at vi bruger meget tid på møder, kurser, forberedelse, evalueringer og så videre, men formålet er udelukkende at styrke relations arbejdet omkring det enkelte barn. I pædagogiske sammenhænge er det alt afgørende at vi, som ansatte i VVK A , slår, ekstremt højlydt og larmende, på tromme for ideen om anerkendelsen af hvert eneste barn som en central ingrediens i retten: Det gode liv! Ordet nærvær er helt centralt og uomgængeligt.