I BUF (Børne- og Ungeforvaltningen) er der opstillet seks pejlemærker for pædagogisk kvalitet på henholdsvis folkeskole-, dagtilbuds- og institutionsområdet. De anvendes som et styringsredskab til at sætte en fælles retning for dagligdagen.
Sociale relationer
- Der skal være positiv voksenkontakt hver dag
Inklusion
- Der skal være plads til alle i fælleskabet
Sprog
- Alle børn og unge skal have de bedste udviklingsmuligheder for deres sprog
Forældresamarbejde
- Et tæt og ligeværdigt forældresamarbejde om det enkelte barns/den unges udvikling og trivsel
Sammenhæng
- Tæt samarbejde mellem fritidstilbud, skole og foreningsliv
Pædagogisk praksis
- Alle institutioner skal vælge en konkret metode, således at der arbejdes systematisk og reflekteret
I Fritidscenter Indre Valby tilbyder vi børn og unge et udfordrende læringsmiljø og et indholdsrigt fritidsliv. Her tages udgangspunkt i børnenes og de unges ressourcer og kompetencer, hvilket sikrer alle deltagelse i fællesskabet uanset social baggrund og eventuelt handicap.
Fokus i forhold til de enkelte pejlemærker er, for de enkelte institutionstyper, varierende afhængigt af børnenes/de unges alder, muligheder, behov og interesser, da et aktivt fritidsliv ændrer sig over tid på grund af deres øgede mobilitet og selvstændighed.
I forhold til vores praksis i hverdagen, forholder vi os til pejlemærkerne på følgende måde:
1. Sociale relationer – positiv voksenkontakt hver dag
Fritidscenteret er et lærings- og udviklingssted, der er med til at ruste de unge til at indgå i samfundet. Vi giver her støtte med henblik på at skabe stabilitet omkring de unges liv.
Mål vi arbejder med:
- Relationsdannelse, herunder tildeling af kontaktpersoner
- At tilbyde vejledning og rådgivning om personlige og trivselsmæssige forhold
- At indgå i tæt kontakt med lokale samarbejdspartnere, bl.a. skolerne i fritidscenterets lokalområder, SSP, Helhedsplanen Sydhavn, Helhedsplanen SURF, Fritidscenter Ydre Valby mm. Disse aktører er vigtige for driften i Fritidscenteret, da de er med til at skabe sammenhæng i lokalområderne for børn og unge.
2. Børne- og ungdomsfællesskaber til alle
I fritidscenteret udfordrer vi de unge på deres personlige, sociale og faglige dannelse.
Mål vi arbejder med:
- Meningsfulde aktiviteter og nærværende voksenkontakt. Det medfører sociale fællesskaber på tværs af sociale og etniske forskelle.
- Attraktive aktiviteter, der understøtter de unges valg af fritidsinteresser, bl.a. i samarbejde med øvrige foreninger, kulturhuse mm.
3. Muligheder gennem sprog
Vi understøtter de unges sproglige udvikling i dagligdagen, så de bliver i stand til at udtrykke tanker, følelser og beslutninger.
Mål vi arbejder med:
- At støtte de unge i at tage beslutninger og uddelegere opgaver
- Ungeinddragelse; vi giver de unge indflydelse i, hvordan de kan tage del og ansvar for fritidscenterets aktiviteter
- Vi som voksne stræber efter at være gode rollemodeller i skabelsen af gode sprogmiljøer
- Giver mulighed for hjælp til lektier, ansøgning til fritidsjob mm.
4. Forældresamarbejde
Forældre er en stor ressource, og derfor samarbejder vi med dem i forbindelse med deres børns dannelse, trivsel og udvikling.
Mål vi arbejder med:
- At skabe et godt og solidt forældreråd/gode forældremøder
- Vi arbejder for, at forældrene deltager i fritidscenterets aktiviteter
- Vi sikrer kontakt til nye forældre
5. Sammenhæng - også i overgange
Det er vigtigt, at børn og unge har en god og naturlig overgang fra et tilbud til et andet, bl.a. skole, fritidsaktiviteter og fritidsklub.
Mål vi arbejder med:
- At støtte de unge i deres trivsel og dannelse, så de kan gennemføre skolegang og ungdomsuddannelse
- Tilbyder rådgivning og vejledning om vej til uddannelse og job, herunder fritidsjobs.
6. Pædagogisk metode og refleksion
Metoder og systemer er nødvendige, for at udvikle på vores arbejde i dagligdagen. Det er derfor vigtigt at følge op og løbende gennemføre evalueringer på de metoder, vi som fritidscenter arbejder med.
Mål vi arbejder med:
- At planlægge aktiviteter med udgangspunkt i de unges interesser og behov.
- Afholder personalemøder med fokus på refleksion, sparring, planlægning og evaluering.
- At udarbejde en struktureret tidsplan; herunder har vi nedsat et pædagogisk udvalg, der har udarbejdet et årshjul for institutionens pædagogiske praksis med fokus på pejlemærkerne.
- For mere information omkring Københavns Kommunes børne- og ungdomsforvaltning klik her.
- For information omkring Københavns Kommunes pejlemærker i BUF klik her.