I københavnske fritidsinstitutioner og fritidscentre tilbydes børn og unge både et udfordrende læringsmiljø og et indholdsrigt fritidsliv. Institutionerne tager udgangspunkt i børnenes og de unges ressourcer og kompetencer og sikrer alle deltagelse i fællesskabet uanset social baggrund eller et eventuel handicap.
Dagtilbuddene i København arbejder ud fra 6 politisk vedtagne pejlemærker for pædagogisk kvalitet i tilbuddene fra 0 – 18 år. Fokus i forhold til de enkelte mål vil – for de enkelte institutionstyper – være varierende afhængigt af børnene / de unges alder, da børnene / de unges muligheder, behov og interesser for et aktivt fritidsliv ændrer sig over tid bl.a. som følge af øget mobilitet og selvstændighed.
Fritidscentrene er fysisk placeret på flere matrikler med forskellige fysiske rammer og muligheder for forskellige pædagogiske aktiviteter.
Fritidscentrene arbejder i forhold til de 10 -13 årige og de 14 – 17/25 årige, hvor de unge kommer fra forskellige skoler og unge der ikke går i skole mere. Fritidscentrets arbejde med denne aldersgruppe udføres i samarbejde med de relevante grundskoler, Ungdommens Uddannelsesvejledning, ungdomsskolen og ungdomsuddannelserne. Specifikt for fritidscentrenes ældre brugere arbejdes der målrettet med udslusning og overgangen fra det 18. år til voksenlivet. Enkelte klubber kan, efter aftale, arbejde med unge helt frem til og med det 25. år.
Tilbuddet 14 – 17/25 år arbejder med et brugerbegreb – et tilbud til alle unge – og skal skabe attraktive tilbud samt etablere samarbejde med lokalområdets interessenter i forhold til de unges fritidsliv. Herudover arbejdes der med en gadeplansindsats ift. de unge, der skønnes at have behov for støtte.
Succeskriterierne til fritidscentre og skoler er, at der opnås et helhedsorienteret samarbejde om den enkelte unges trivsel, læring og udvikling, hvor:
alle unge bliver så dygtige, som de kan og får forudsætningen for et indholdsrigt fritidsliv og gennemføre en uddannelse
at betydningen af social baggrund for unges trivsel, læring, dannelse og udvikling mindskes
at unge får forudsætninger for at deltage som aktive, demokratiske borgere i det danske samfund
Dette kræver, at der etableres et ligeligt og gensidigt forpligtende samarbejde, en ændret praksis af begge parter og, at de involverede personalegrupper føler sig respekterede.
Herudover arbejdes der med et forstærket fokus på
Vejledning og rådgivning om personlige forhold, der kan understøtte især udsatte unges overskud til at fastholde uddannelsesperspektivet
At introducere de unge til byens foreningsliv og andre fritidstilbud
Her beskrives, hvorledes vi i København ønsker, at fritidscentrene arbejder med de 6 pejlemærker for de 14 – 17 (23) årige. De enkelte pejlemærker er nævnt for sig, hvorefter der i skemaform er beskrevet mål for pejlemærket og forventninger til hvorledes, der skal arbejdes for at opnå dette mål, der målrettes de lokale ønsker og behov.
Sociale relationer – positiv voksenkontakt hver dag
”Alle unge har ret til en positiv voksenkontakt hver dag – og udsatte unge har et særligt behov for at blive set og få omsorg. Alle unge skal opleve et trygt og omsorgsfuldt miljø, hvor de mødes med respekt og anerkendelse”
Mål | Det betyder, fritidscenteret opfylder målet ved: |
Fritidscenteret er et lærings – og udviklingssted, der ruster de unge til at indgå i samfundet.
Fritidscenteret giver de unge en socialpædagogisk og kriminalpræventiv støtte med henblik på at skabe stabilitet omkring deres liv. | 1. at definere hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet i forhold til relations dannelsen 2. at der arbejdes med relations dannelsen og organisering fx via et relationsskema, teamopdeling, kontaktpersoner o.a. 3. at udarbejde handleplaner for unge med særlige behov med inddragelse af forældrene og andre relevante samarbejdsparter 4. at tilbyde vejledning og rådgivning om personlige/trivselsforhold 5. at arbejde tæt sammen med skole, Socialforvaltningen, Beskæftigelses – og Integrationsforvaltningen, Kultur – og Fritidsforvaltningen og SSP om de enkelte kriminalitetstruede og udsatte unge 6. at udarbejde en plan for, hvorledes de unge over 18 år kommer videre i relevante aktiviteter og tilbud i samarbejde med den unge |
Inklusion og fællesskab – børne- og ungefællesskaber til alle
”Alle unge skal opleve at være en del af et socialt fællesskab. Unge med særlige behov skal inkluderes i fællesskabet med udgangspunkt i deres behov og muligheder. Personalets respekt for de unges egne kulturfællesskaber er central”
Mål | Det betyder, fritidscenteret opfylder målet ved: |
Fritidscenteret udfordrer de unge på deres personlige, sociale og faglige dannelse.
Fritidscenteret er et attraktivt møde – og aktivitetssted for de unge, hvor meningsfulde aktiviteter og nærværende voksenkontakt skaber sociale fællesskaber på tværs af sociale og etniske forskelligheder. | 1. at definere hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet i forhold til inklusion og fællesskab 2. at skabe samværsformer præget af respekt, tolerance og ansvarlighed3. at støtte unge i at blive en del af et socialt fællesskab, fx via ”Ung til Ung – metoden” 4. at arbejde med selvindsigt og empati hos de unge for at de kan blive aktive medborgere 5. at inddrage ungdomsskolen, fritids-, kultur- og foreningslivet samt andre interessenter i arbejdet med inklusion og fællesskab i forhold til aktivitetsplanlægningen 6. at udarbejde en sorg/kriseplan, antimobbepolitik, plan for konflikthåndtering mv. |
Sprogindsatsen – muligheder gennem sprog
”Alle unge skal have de bedste udviklingsmuligheder for deres sprog”
Mål | Det betyder, fritidscenteret opfylder målet ved: |
Fritidscenteret udvikler modeller for demokratisk dannelse af de unge på alle niveauer i centerets daglige liv.
Fritidscenteret understøtter de unges sproglige udvikling, så de bliver i stand til at udtrykke tanker, følelser og beslutninger.
| 1. at definere hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet i forhold til sprog og medborgerskab 2. at støtte de unge i at tage fælles beslutninger og uddelegere opgaver 3. at etablere relevante interesse- og ungeråd, hvor de unge har indflydelse på aktiviteter og økonomi, og hvor de unge får mulighed for at repræsentere andre unge i fritidscenterets/klyngens forældreråd/ bestyrelse 4. at skabe gode sprogmiljøer med særlig fokus på de unges sprogbrug overfor hinanden og mi forskellige kontekster med de voksne som gode rollemodeller 5. at give mulighed for at de unge kan få hjælp til lektier, jobsøgning o.a. 6. at være vejvisere og rådgivere i brug af sociale medier og digitale kommunikative muligheder |
Forældresamarbejde - forældrepartnerskab
”Forældre og institution skal indgå i et tæt samarbejde om deres børn og skal ses som en del af et partnerskab. Forældre er en ressource i forhold til samarbejdet om deres børn og skal ses som en del af et partnerskab”.
Mål | Det betyder, fritidscenteret opfylder målet ved: |
Fritidscenteret samarbejder med forældrene om deres barns dannelse, trivsel og udvikling.
Fritidscenteret inddrager forældrenes ressourcer i centerets aktiviteter. | 1. at inddrage forældrerådet/ forældrebestyrelsen / brugerbestyrelsen i definitionen af hvilke værdier institutionen bygger sit forældresamarbejde – og partnerskab på 2. at arbejde for, at forældrene deltager i fritidscenterets arrangementer med respekt og forståelse for familiens baggrund. 3. at der sikres kontakt til nye forældre 4. at samarbejde med forældrene og skolen om den udsatte unge |
Sammenhæng – også i overgange
”Alle unge skal opleve en helhed i deres liv. Ved overgangen fra et tilbud til et andet, skal den unge og deres forældre opleve, at der samarbejdes om at skabe en tryg og god overgang"
Mål | Det betyder, fritidscenteret opfylder målet ved: |
Fritidscenteret støtter de unges trivsel og dannelse, så de kan gennemføre skolegang og ungdomsuddannelse.
Fritidscenteret ruster de unge til livsduelighed ved at udvikle deres sociale, kulturelle og uddannelsesmæssige kompetencer | 1. at definere hvilke værdier der ligger til grund for arbejdet med overgange 2. at tilbyde vejledning og rådgivning om vej til uddannelse og job, herunder hjælp til fritidsjob 3. at styrke og udvikle samarbejdet med grundskolen, Ungdommens Uddannelsesvejledning, ungdomsskolen, socialforvaltningen og ungdomsuddannelserne 4. at åbne fritidscenteret for og mod foreningslivet og andre aktørers fritidstilbud 5. at deltage i udarbejdelsen og udførsel af en ”klubbydelsplan", herunder etablere et opsøgende gadeplansarbejde |
Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis (0 - 18 år)
”Alle institutioner skal vælge en konkret metode, således at der – på mangfoldige måder – arbejdes systematisk og reflekteret. Institutionerne skal skabe rum for refleksion over det pædagogiske arbejde og kunne indgå i en dialog omkring deres pædagogiske praksis. I valg af metode skal der tages afsæt i den enkelte institutions ungegruppe og øvrige lokale forhold”
Mål | Det betyder, fritidscenteret opfylder målet ved: |
Fritidscenteret anvender metoder/ systematikker i planlægningen af alle pædagogiske tiltag.
Fritidscenteret gennemfører løbende evalueringer af de metoder og systematikker fritidscenteret arbejder med. | 1. at planlægge alle aktiviteter med udgangspunkt i de unges behov og interesser 2. at der kontinuerligt afholdes personalemøder til refleksion, sparring, planlægning og evaluering. 3. at anvende relevant forskningsmæssigt viden i den pædagogiske praksis 4. at målsætte og evaluere alle aktiviteter ved brug af udvalgte metoder 5. at udarbejde en tidsplan (f.eks. årshjul) for refleksion af institutionens pædagogiske praksis. 6. at anvende dokumentationsmetoder som f.eks. logbøger eller tilsvarende materiale 7. at fritidscenterets gadeplansarbejde dokumenteres via BUF logbogen |